top of page

קולומביה

הטיול לקולומביה היה שילוב של חלום ישן עם תנאים שהבשילו. קולומביה ריתקה אותנו בקצב התוסס, בגיוון ובצבעוניות שלה, אבל בעיקר כבשה אותנו באנשים שלה, שלמרות מגבלת השפה, היוו חלק משמעותי מהחוויה. שילוב של נעימות ופתיחות, אדיבות וסקרנות וחום אנושי שיוצא מהלב ונכנס ללב. קולומביה הנה מדינה ענקית עם אתרים ומקומות שונים ומעניינים, ומרחקים גדולים. מכיוון שהיה לנו רק שבוע, מראש תכננו טעימה. לאורך כל הביקור היה איתנו חבר בשם דייגו שהינו בן המקום מבוגוטה, שהוא גם עמית לעבודה, כך שהצלחנו בזמן קצר יחסית לחוות ולראות מגוון נופים וערים ולהנות מאוד ממה שיש לקולומביה להציע.

ספטמבר 2019

כסף - המטבע המקומי נקרא COP פזות קולומביאניות כ - 3,400 פזות = 1 $ מכאן שאם מורידים מהמחירים את שלושת האפסים – זה יוצא המחיר בשקלים. החלפת כסף - הכי משתלם זה למשוך כסף מכספומט (נגיש מאוד) או לשלם בכרטיס אשראי (אפשרי ברוב המלונות והמסעדות). שער ההמרה לדולרים כאשר מחליפים מזומן, נמוך מהשער הרשמי. לינה - אפשר להזמין באתרים המקובלים, ניתן לקבל בעלות נמוכה יחסית מלונות טובים מאוד. (יוצא מן הכלל הוא סאן אנדרס ששם הלינה במלונות יקרה יחסית) אוכל - האוכל מגוון מאוד, זמין, טעים וזול. בטיחות וביטחון - צריך לדעת לאן לנסוע ולאן לא לנסוע ולהסתובב רק במקומות בהם נחשב בטוח. תקשורת - הדרך הכי פשוטה אם לא עושים חבילה מהארץ היא לקנות סים מקומי ולפתוח אותו לזמן שאתם מתכננים לשהות בקולומביה. תחבורה - המוניות בבוגוטה לא יקרות. מעבר לזה היה לנו מארח עם רכב צמוד כך שלא יצא לנו כמעט להתנסות בתחבורה ציבורית.

קניות - קיים היצע מגוון ואיכותי של מזכרות תוצרת מקומית, כמו כן אפשר למצוא בקולומביה ובעיקר בבוגוטה את רוב הרשתות והמותגים שמוכרים לנו, לפעמים המחירים דומים לארץ ולפעמים נמוכים משמעותית. שווה לבדוק.

עונות ומזג אוויר – קולומביה נמצאת על קו המשווה ולכן מזג האוויר וגם החלוקה בין יום ללילה זהים לאורך כל השנה. בבוגוטה תמיד קריר והם לא מחממים את הבתים. (אין להם מזגנים). ביום 16 - 20 מעלות, בלילה יכול לרדת גם ל 6 - 9 מעלות. בסאן אנדרס חם ודביק כל השנה.. כך שקולומביה הנה יעד מתאים לאורך כל חודשי השנה.

מסלול – בוגוטה (שני לילות) - דואיטמה (שני לילות) - בוגוטה (לילה) - סאן אנדרס (שני לילות) - בוגוטה (לילה) - בוגוטה טיול ביום ובערב הטיסה חזרה.

יום 1 - נחיתה בבוגוטה לקראת הערב. הגעה למלון Hotel Estelar Suites Jones (מומלץ מאוד) מלון דירות מרווח מאוד עם יחס מקסים. אנשי הקבלה לא תמיד יודעים אנגלית אבל תמיד נחמדים. בוגוטה היא כרך אמיתי מרתק, תוסס ומלא חיים ואפשרויות אבל כמו הרבה ערים גדולות התנועה בו קשה. בעיר יש מגבלות תנועה משמעותיות שכוללות פקקי תנועה וחסימות כבישים חדשות לבקרים, לכן כדאי לבחור את מקום הלינה בהתאם לתוכניות שלכם, רצוי בסמוך למרכז קניות או אזור עם מסעדות, כך תוכלו לצאת לאכול בבטחה בערב מבלי לנסוע. התארגנות קצרה ויציאה למסעדת בקרבת המלון בשם Chef Burger. (רשת מומלצת) לאחר מכן עלינו בנסיעה להר שנקרא Mirador de la Clarea ממנו ניתן לראות את בוגוטה פרושה למטה. שתינו תה ועשינו תצפית ממסעדה ששמה Casa Brava

יום 2 - יציאה מחוץ לעיר לעירה בשם Zipaquira בה נמצא מכרה מלח שהכורים חצבו בו עוד בזמן שהיה פעיל את דרך הייסורים של ישו וכנסיית המלח. Catedral De Sal (מעניין מאוד ומסודר יפה מאוד). עקב ריבוי המבקרים התפתחה מאוד גם העיירה Zipaquira ויש בה בתי קפה ומסעדות ונעים להסתובב בה. בדרך חזרה לבוגוטה, עצרנו בקניון Unicentro (בקולומביה בכלל ובוגוטה בפרט יש הרבה מרכזי קניות גדולים ואפשרויות לעשות קניות. המחירים לעיתים כמו בארץ לפעמים פחות), אכלנו צהריים במסעדה המגישה אוכל סיני Wak ולאחר מספר שעות אכלנו קינוחים אצל אחותה השייכת לאותם הבעלים, רשת מצליחה מאוד של קרפים מלוחים ומתוקים Crepes and Waffles בערב – אכלנו במסעדת Andrés D.C המפורסמת (אכלנו בזאת שבלב בוגוטה, אחותה Andres Carne de Res ממוקמת ביציאה מבוגוטה שתיהן שוות!!). ארוחה באנדרס כוללת חוויה מאוד מיוחדת מין שילוב של מסעדה עם פאב, מופע קברט, מועדון לילה ומסיבה וכמובן אוכל טעים וזול.

יום 3 – נסיעה לכיוון Duitama דרך מספר ערים יפיפיות Ruiqera ,Villa de Leyva והגעה בערב למקום קסום שנקרא Boyacense Pueblito שנמצא ליד העיר Duitama. זהו כפר אומנים קטן (80 בתים) מוקף חומה, עם שמירה, שכל חלק בו הוא רפליקה של עיר יפה אחרת בקולומביה. הכל נבנה ותוכנן על ידי אנשי המקום המאורגנים כמו אגודה עם ועד מנהל. הרחובות צבעוניים ומלאים בהפתעות של קישוטי קיר, פסלים שלטים ועוד דברי אומנות מיוחדים. בכפר חנויות של אומני המקום בו הם מוכרים את מעשי ידיהם. במקום יש מספר מלונות בעלי אופי מיוחד ברוח המקום. הגענו מאוחר ואכלנו ארוחת ערב במקום שתואם מספר שעות קודם (אחרת בשעה כזאת רק חתולים ואנשים השותים בפאב אפשר למצוא ברחוב) המקום נקרא Centro Casilda Zafra והוא מלבד מסעדה גם מלון וספא ומקום לכנסים. ייחודי ומרשים.

יום 4 - אכלנו ארוחת בוקר כפיית במסעדה שהיא חלק מבית מלון

Hotel La Cueva De La Luna שבעליה הם אנשים חביבים ומסבירי פנים. לאחר מכן יצאנו לשוטט בסמטאות הכפר. התחושה היא כמו טיול בתוך ספר או בדיסנילנד, מקום שלא שייך למציאות הרגילה, ובין לבין, נכנסים לחנות של אומן המקום בהן ניתן לקנותh יצירות ייחודיות במחירים אטרקטיביים. בתוך שעה קלה מלאנו את סלנו. לאחר מכן יצאנו לכיוון אגם לא רחוק. עקב אילוצים טכניים, באמצע הדרך, חזרנו לעיר דואיטמה לארוחת צהריים מאוחרת. הפעם התנסינו

במסעדה המציעה אוכל מקומי. המחירים מגוחכים, המנות ענקיות, הטעם, פחות... כנראה טעם נרכש

יום 5 - לאחר ארוחת בוקר ופרידה מרגשת מהמשפחה של דייגו שגרה במקום, נסענו חזרה לבוגוטה בנסיעה ישירה על כביש טוב באופן יחסי. לבוגוטה הגענו בשעות הצהריים ושם ביקרנו בשוק מיוחד ויפה Usaquén Flea Market שפתוח בסופי שבוע (מומלץ) ואכלנו במסעדה איטלקית Amarti. לאחר מכן חזרנו למלון בבוגוטה שעזבנו לפני יומיים Hotel Estelar Suites Jones

יום 6 – טיסה בבוקר לאי San Andres שהוא חלק מקבוצת איים בלב הים הקריבי מרחק שעתיים טיסה מקולומביה, קרוב לחופי ניקרגואה. לינה במלון Hotel Casablanca. המלון ממוקם במרכז הטיילת של האי במקום ממנו הכל נגיש למסעדות, לחוף הים לחנויות. המלון ברמה טובה עם שלוש מסעדות טובות בחזית שלו. העלות של המלון וגם של האוכל יקרה באופן משמעותי מהמקובל בקולומביה ומאפיינת את האי באופן כללי. המרכז של האי הקטן עמוס בחנויות בסגנון דיוטי פרי. הסיבה לך שהיא שבעבר המחירים באי ביחס לקולומביה היו אטרקטיביים מאוד בעקבות פטור ממיסים. כתוצאה מכך נפתחו באי חנויות רבות ומסע קניות היו חלק בלתי נפרד מהביקור באי. היום החנויות די ריקות ושוממות כנראה בעקבות הורדת מכסים בקולומביה ירדה האטרקטיביות לקניות באי, מה שלא מפריע למוכרות להתייחס באדישות לקונה הפוטנציאלי שנכנס לחנות. יום 7 – שכרנו מכונית גולף ליום שלם (יש מספר אופציות ברחוב הראשי) איתה נסענו לאורך כל קו החוף של האי, כולל צפייה בשקיעה פסטורלית מחוף הפונה לכיוון המתאים.

יום 8 - בשעות הצהריים יציאה לשדה התעופה וחזרה לבוגוטה, ביי ביי סאן אנדרס. סאן אנדרס תוכנן להיות הדובדבן של הטיול כולו, גן העדן האבוד.. בפועל, למרות שיש לאי ייחוד ויופי, פחות התחברנו אליו. אולי בגלל הצפיפות, תודעת השירות הלא מפותחת של יושביו, חוף הים שהיה הרבה פחות מפנק ונוח מחופי קובה ובכלל... התחושה היתה של משהו שמזכיר קצת את אילת בחוסר האוטנטיות ובהמולה שלו. נחתנו בערב בבוגוטה. כבר מרגישות בבית.. ושוב למלון המוכר והחביב. Hotel Estelar Suites Jones ממש שמחו לקראתנו! ארוחת ערב לסיום במסעדה עם טוויסט של בריאות בשם Rosales Crepes & Waffles Arte -Sano . יום 9 - נסענו בבוקר עם מונית להר המונסראט. ההר המתנשא מעל העיר. בפעם הראשונה טיילנו לבד בקולומביה וזה היה ממש לא מסובך. עלינו עם הרכבל לראש ההר למקום בו נמצאת כנסיה גדולה ושוק אוכל צבעוני. שתינו קפה במקום עם תצפית יפה על כל העירSanta Clara Café . היה טעים, נעים עם נוף יפה ושמש חמימה. קצת מעל יש גם מסעדה Casa San Isidro משם ירדנו ברכבל ונסענו לתוך העיר להשלים קניות ב Centro Comercial Adino משם חזרה למלון ויציאה לשדה התעופה להתחיל את המסע חזרה.

האמת, היה לנו קשה להיפרד. מדייגו ומשפחתו כמובן, אבל גם מקולומביה בכלל. עזבנו בתחושה שיש עוד הרבה מה לראות ולחוות בתת היבשת הזאת ולשם כך נצטרך להגיע שוב..