top of page

קובה

קובה האחרת, קובה מהסיפורים, קובה הסגורה, קובה של המהפכה, קובה של הסיגרים והסלסה, גן העדן האבוד עם אין סוף ירוק ומים ושמיים.

שונה ומיוחדת ומצריכה תכנון, יחד עם זאת נעימה ובטוחה ומסבירת פנים, קובה לא דומה לכלום.

היא מין שילוב ייחודי של היופי הקריבי עם הניוון שגרם הקומוניזם ומזג נינוח של אנשים שמאפשר למהפכה בת שישים שנה להיות נוכחת כאילו קרתה אתמול ושלטים גדולים של פידל קסטרו וצ'ה גווארה עדיין תלויים בחוצות הערים.

תקשורת ותחבורה אינן בזמינות להן אנו רגילים לכן כדאי להתארגן מראש. בכלל, מומלץ לתכנן את הטיול לקובה לפני ההגעה, לפחות לינה ותחבורה.


אוגוסט 2019

ויזה וטיסות - לקובה צריך ויזה. הויזה הינה מסמך קרטון התואם לדרכון. ניתן לקבל אותו באמצעות מספר סוכנויות בארץ בתמורה ל 50$ - 60$ וצילום דרכון.


כסף - בקובה יש שני סוגי כסף: CUC של התיירים ו CUP למקומיים ששווה 1/25 מה CUC.

בדרך כלל כתייר, השימוש הוא רק במטבע של התיירים (CUC), אנחנו לא נתקלנו בצורך להשתמש במטבע המקומי. הדבר העיקרי שצריך לשים אליו לב הוא שלא מחזירים לכם עודף מהמטבע של המקומיים כי ערכו נמוך הרבה יותר. על דולרים יש עמלה של 10% + וגם במקרים בהם ניתן לשלם באשראי (שהם לא רבים) ההמרה היתה למטבע דולרי וחלה עליה עמלת הדולרים. בשורה התחתונה עדיף להביא אירו ולהחליף או להוציא כסף מקומי בכספומט. (למרות האמור לעיל נהג המונית שבו נסענו אמר שאצלם מקבלים דולרים בשער טוב ואין אפשרות לשלם באירו, ללמדך שבקובה הכל אפשרי)


לינה - למי שרוצה ללון במלונות ורגיל להשתמש באתר של booking.com זה לא פשוט. לא תמיד יש באתר מבחר מלונות וכן לא ניתן היה לראות את הציון כמו שמופיע בדרך כלל. הזמנתי חלק מהמלונות ב Hotels.com ובדקתי המלצות ב TripAdvisor או Expedia . יש כמובן גם מבחר גדול של לינה בבתים (קאסות) שזאת אופציה טובה וזולה שאנחנו לא ניצלנו אותה. כמו שנאמר בפתיח, כדאי מאוד להזמין את הלינות לפני ההגעה. האינטרנט לא זמין כל הזמן וגם כאשר יש חיבור אליו, לא תמיד ניתן לגשת לאתרים השונים. מספר פעמים כאשר ניסיתי להיכנס לbooking במהלך השהות בקובה, האתר היה חסום.


אוכל - בסך הכל אפשר לאכול טוב בקובה ולא מאוד יקר. לא הכל בנמצא אבל בהחלט נראה שקובה עשתה כברת דרך מבחינה גסטרונומית.


בטיחות וביטחון - קובה נותנת תחושה חזקה של ביטחון. לפעמים נזרקות הערות מיותרות אבל לא מעבר לכך. לא ראינו ולא שמענו על מקרים של גנבות, אלימות, שוד וכו'.


תקשורת - אין אינטרנט זמין כמקובל ברוב מדינות העולם וגם אין אפשרות לקנות סים מקומי. הדרך המקובלת להתחבר לאינטרנט היא לקנות כרטיס גישה בעלות של 1 CUC לשעה ולהשתמש בהם במקומות שיש Wi-Fi זמין, בדרך כלל בכל עיר ובמלונות. האינטרנט מסופק על ידי רשת אחת שמופעלת על ידי חברה ממשלתית כמו כל דבר כמעט בקובה. איכות ה Wi-Fi סבירה למרות שלא פעם המודם במלון שהיינו היה מתנתק והיה צריך להתחבר מחדש כולל כל פרוצדורת הכניסה המסורבלת.


תחבורה - המרחקים גדולים ולכן עדיף לסגור מראש נהג לימים בהם נוסעים. העלות משתנה בעיקר לפי המרחק. לדוגמה: נסיעה מהוואנה לויניאלס הלוך חזור ליום טיול תעלה 130 - 180 CUC, לטרינידד כיוון אחד 240 - 260 CUC. אם מזמינים מונית לפחות לארבע ימים ברצף המחיר הוא 150 CUC ליום כולל נהג (הנהג דואג לעצמו ללינה ולאוכל, כאשר עוצרים במקומות במהלך היום הנהג מקבל ארוחה בחינם בדרך כלל). חשוב לוודא שהמונית היא צהובה, חדשה יחסית שרשום עליה H ויש לה מזגן וכדאי מאוד שהנהג יידע אנגלית. מונית צמודה ונהג דובר אנגלית, משדרגים משמעותית את החוויה. הנהג משמש גם מעיין מדריך טיולים ויכול להמליץ ולכוון איפה כדאי לבקר. בנוסף זאת הזדמנות להכיר יותר לעומק אדם מקומי וללמוד ממנו על אורח החיים בקובה. לנהג שלנו שהוא מהוואנה, קראו Amilcar מספר הטלפון/ ווטסאפ שלו 5353165484 + (מומלץ מאוד). הכבישים רחבים וריקים ואין כמעט תנועה. יחד עם זאת ריבוי בעלי החיים על הכביש, בעיקר סוס ועגלה וכן אופניים מהווים סכנה . הדרכים לא משולטות בצורה תקינה ולמי שאינו מקומי זה עלול להיות מבלבל. אם שוכרים רכב עדיף לנסוע בשעות היום ולא לנהוג בלילה



קניות - קובה היא לא מדינה שמגיעים אליה בגלל הקניות, יחד עם זאת, למי שחובב סיגרים, קובה היא גן עדן גם באיכות וגם במחיר. הכי זול לקנות בחוות שמגדלים, אולם גם הסיגרים בקופסאות ממותגות במלונות והחנויות המסודרות בהוואנה, מוצעים במחירים סבירים, נמוכים בהרבה מהמקובל מחוץ לקובה. מעבר לכך שווה לקנות בקובה בעיקר מזכרות. עונות ומזג אוויר - דצמבר עד מרץ נעים יותר וגם עמוס יותר. הטיול שלנו היה באוגוסט. חם ולח אבל נסבל בעיקר אם המלון והרכב ממוזגים כראוי. בכל זמן, יכולל רדת גשם, לכן כדאי להצטייד במעיל קל. משך הטיול ומסלול - כמובן שהכל תלוי באפשרויות שיש לכם. אנחנו היינו שבוע, שזה נראה די המינימום. יש עוד הרבה מה לראות ולעשות גם בשבועיים ויותר. ​מסלול - הוואנה (שלושה לילות)-טרינידד (שני לילות) - וארדרו (שני לילות)





מלון LA RESERVE VEDADO, האוונה



פירוט המסלול: יום 1 - הגעה לקראת הערב (טיסה דרך שוויץ), החלפת כסף בשדה ונסיעה למלון (25 CUC). לינה במלון La reserve vedado (מומלץ מאוד) המלון ממוקם ברובע ודאדו השקט שנמצא לא רחוק מהטיילת והעיר העתיקה (מרחק נסיעה של עשר דקות נסיעה במונית בעלות של בין 10 ל CUC 20). המלון ממוקם בבית שמשופץ בטוב טעם עם חצר ופינות ישיבה נעימות. החדרים גדולים ומרווחים בסגנון קולוניאלי והמלון כולו משרה אווירה מיוחדת ונינוחה. יום 2 - הוואנה העתיקה והטיילת - הוואנה נראית כמו העתק דהוי של התמונות והגלויות שרואים בפרסומים השונים על קובה. למרות הזנחה של עשרות שנים, עדיין רואים שהיא עיר יפיפייה עם ארכיטקטורה קולוניאלית וצבעוניות ייחודית, אך אין ספק שדרושה השקעה משמעותית בשימור ותחזוקה. אנחנו פשוט "נאבדנו" ברחובות של העיר העתיקה כאשר הציר המרכזי הוא מדרחוב Obipso, משם הלכנו לטיילת Malecon בה יש אוויר וטוב ומראה יפה לים. כאן גם נמצאים שרידי הטילים מהמשבר של שנת 1960 בין רוסיה לארה"ב. משם המשכנו לתצפית ומשקה במלון הוותיק Hotel Nacional de Cuba (נחמד) דברים נוספים לעשות בהוואנה: סיור מודרך של כמה שעות וכן ביקור במוזיאון היהודי. בערב, מסעדת La Guirdia צריך להזמין מראש. (בינונית), שווה גם לבקר במתחם הגלידה Heladería Coppelia (קרוב למרכז). במתחם למעלה ישנה גלידרייה שהיא טיפה יותר יקרה ופחות עמוסה. הרחובות בהוואנה ממוספרים בסדר עולה שתי וערב. כשאומרים כתובת נהוג להגיד את הרחוב ובין איזה רחוב לאיזה רחוב מצטלב הוא נמצא. בערב הלכנו לקרנבל בטיילת בהוואנה. הקרנבל מתחיל אחרי השעה עשר בלילה ונמשך מספר שעות. צבעוני וקצבי, הקרנבל מתקיים בכל שנה במשך ארבעה סופי שבוע מאמצע יולי.




יום 3 - טיול של יום לויניאליס. ויניאלס הוא עמק יפה בו גם מגדלים את הטבק המפורסם של קובה עם עיר קטנטונת וציורית שנעים לשהות בה. שווה לתכנן בו ביקור עם לינה במידה והזמן מאפשר. אנחנו בחרנו לעשות אליו טיול יום משיקולי זמן. הנסיעה אליו לוקחת כשלוש שעות לכל כיוון, ולכן כדאי לצאת מיד לאחר ארוחת הבוקר. תצפית מרשימה על העמק Hotel Los Jazmines, מלון עם בריכת שחיה), חוות טבק (כולל הסבר על תהליך עשיית הסיגרים ואפשרות לקניה במחירים טובים למעוניינים), ציור קיר והמערה. ארוחת צהריים בעיר ברחוב הראשי בTres Jotas .


יום 4 - נסיעה לטרינידד. בחרנו להאריך טיפה את הדרך לטרינידד על מנת לחוות ולראות מקומות נוספים. מהוואנה נסענו לכפר דייגים בשם Palpite באזור שנקרא Matanzas. זהו כפר עם בתי דייגים פשוטים שמעניין לשוטט בו. הרבה מבתי הכפר משמשים גם מסעדה עבור אנשים שעוצרים בדרך, ומציעים ארוחה שלמה של מאכלי יום בעשרה CUC לאדם. את האוכל הם מבשלים ממש במקום, טרי טרי, מה שמאפשר להסתובב בכפר עד שהאוכל מוכן. אחרי הארוחה, המשכנו לאורך קו החוף עד למפרץ החזירים המפורסם בPlaya Giron. כאן ניסו קובנים גולים בסיוע האמריקאים באפריל 1961 לחזור לקובה אחרי המהפכה ולהשתלט מחדש על השלטון. הם הובסו. במקום יש גם מוזיאון עם סרט ישן. מעניין למי שאוהב לגעת בהיסטוריה. משם המשכנו לאורך הים כולל עצירה בעיר בשם Cienfuego (עיר אלף הלהבות). עיר עם חזות קולוניאלית. שני רחובות מצטלבים מהווים את המרכז שלה. ברחוב היורד אל הים יריד המורכב מעגלות עם מזכרות נחמדות. העגלות זהות בתכולה שלהן ושייכות גם הן לגוף לחברה ממשלתית. בסוף הרחוב טיילת לאורך הים. משם נסיעה לטרינידד ולינה במלון Casa de Trinidad. מלון נקי, נעים ולא יקר. לארוחת ערב כדאי ללכת לאזור המסעדות קרוב למרכז ההיסטורי בו יש ברים רבים ומסעדות עם מוזיקה חיה בה יש הרבה מהסלסה של קובה ועוד. מסעדה עם "שיק" מיוחד היא GIROUD ברים נופים: La Chanchara ,Rincón de la salsa, Palenque de los Congos Reales (מוזיקה אפריקאית).



יום 5 – יום טיול בטרינידד וסביבתה, סדנה וחנות מכירה של קרמיקה (אפשר לוותר). אחוזת Manaca Izanga נמצאת בעמק שהיו בו לפני המהפכה חוות של קני סוכר בבעלות של משפחות עשירות שברחו לארה"ב בעקבות המהפכה. ניתן לעלות לתצפית ממגדל השמירה שמשקיף על כל הסביבה. במקום מסעדה בבית קולוניאלי מרשים שהיה חלק מהאחוזה. כדאי לעשות במסעדה חנייה קלה, אפשרי גם רק שתייה להתרעננות ושירותים. לכל אורך הדרך לבית ולמגדל, עומדות נשים מהסביבה, המוכרות מפות ובגדים שרקמו. מזכרת יפה מקובה. לאחר מכן, שיטוט ביום במרכז ההיסטורי של טרינידד. המרכז הוא קטן יחסית ומאוד נעים להסתובב בו. פשוט להאבד בו.. יש בו חנויות יפות, ברים מיוחדים ואווירה טובה. הקושי היחיד הוא החום. נראה שהשמש כאן חזקה וחמה יותר...ובשעות הצהריים עדיף להיות במקום מוצל. אחה"צ אפשרי לנצל לגיחה קצרה לחוף הים Playa da Alcon. החוף יפה אולם לא כל כך נעים לרחצה. בערב בפלזה המרכזית על המדרגות יש להקה שמנגנת מוסיקה חיה, כולם שם..ברחובות ליד אפשר למצוא ברים מיוחדים גם הם עם מוזיקה חיה.




יום 6 - נסיעה ישירה לואראדרו הגעה בצהריים למלון הכל כלול

Blau Varadero זהו מלון הנותן באופן יחסי למחיר , שפע ואיכות טובים עם חדרים גדולים המשקיפים לים (תמורת תוספת קטנה למחיר). המלון מציע ארוחות עשירות הן בחדר האוכל במלון והן במבנה ייעודי דמוי חממה בחוץ, בר משקאות פתוח במלון עם תצפית לבריכה, מזנונים ובית קפה ליד הבריכה ודוכן מזון ליד הים המספק ארוחות קלות 24 שעות. חוף הים מאורגן בצורה טובה ונוחה ונעים מאוד להיות בו. יש שפע רב של שמשיות, כיסאות נוח לים ולמעוניינים גם ספורט ימי ללא תשלום נוסף. אפשר לבקש בקבלה בכל יום כרטיס אחד חינם לאינטרנט לכל אדם, במידה ומעוניינים בעוד, ניתן לרכוש תמורת 1 CUC לכרטיס.



יום 7 - ים, בריכה, בטן גב, אוכל ושתיה



יום 8 - נסיעה של שעתיים בערך לשדה וטיסה לבוגוטה (עלות של מונית ספישל 100 CUC).


בסך הכל קובה היתה נעימה לנו מאוד והסבירה לנו פנים. אהבנו את האנשים, את המראות, את הים ואפילו את האוכל. יותר מהכל, היא ספקה לנו חוויה משמעותית של היכרות עם עולם אחר שקשה להאמין שבעידן שלנו, שהכל פתוח ונגיש עדיין קיים. קובה השאירה לנו טעם של עוד






הישארו מעודכנים

תודה רבה!

פוסטים אחרונים

אין עדיין תגים.
bottom of page